UPDATE FOTO Cum se modernizează Valu lui Traian. Traseul de la Noroi la Asfalt

Pregătiri pentru asfaltare pe Aleea Eliberării din Valu lui Traian. FOTO Adrian Boioglu / Valureni.ro

Valu lui Traian crește de la o lună la alta. Localitatea care acum 15-20 ani era doar un sat mai mare de lângă Constanța s-a transformat, mai nou, într-un cartier uriaș al municipiului. O zonă unde mulți constănțeni se mută pentru a-și găsi liniștea, spațiul și confortul.

Zona C este cartierul care a marcat începutul dezvoltării localității Valu lui Traian. Primăria a vândut la licitație sau a dat în concesiune primele terenuri “pe deal” încă din anul 2002.

Documentarea trecerii de la noroi la asfalt

Demarăm astăzi un demers jurnalistic inedit: documentarea trecerii de la noroi, pietre și gropi la asfalt. Și cum puteam să o facem mai bine decât să urmărim transformarea Aleii Eliberării într-o stradă asfaltată.

De ce Aleea Eliberării? Pentru că aceasta a fost prima stradă din noul cartier “Zona C” în anul 2002. În documentarul despre evoluția localității Valu lui Traian pot fi observate câteva cadre în care angajații primăriei de atunci: Gemur și Erchean trasează primul țăruș pentru cadastrul noului cartier.

16 ani mai târziu, a venit și rândul Aleii Eliberării să fie asfaltată.

Primăria a rezolvat deja problema canalizării, gazelor și apei pe această stradă, există stâlpi de iluminat public și rețea de Internet prin fibră optică. Strada a fost pietruită încă din anii 2003 – 2004, dar până acum, administrația locală din Valu lui Traian nu a adus în zonă asfaltul.

Lucrările pentru această stradă au demarat la 3 octombrie, așa că ne-am propus să le documentăm pentru a observa eficiența echipei care asfaltează această stradă, dar și pașii care duc Valu lui Traian – simbolic – în Mileniul 3.

Acest articol – documentar – va fi actualizat periodic, atunci când apar informații noi. Orice sugestii sunt binevenite.

Ziua 1 – 3 octombrie 2018

O echipă formată din 4 oameni au început să traseze o dungă pe marginea viitorului trotuar. Apoi un șef de echipă, un excavatorist, un conducător de camion și un om cu lopata au marcat și săpat un șanț de aproximativ 30 cm adâncime pe partea dreaptă a Aleii Eliberării. Operațiunea a fost încheiată în jurul orei 11.00. În restul zilei nu s-a mai lucrat.

De menționat că există zone de pe stradă unde șanțul nu a fost săpat din cauza faptului că riveranii și-au parcat mașinile în fața porții. Greșeala nu le poate fi imputată în condițiile în care locatarii nu au știut când vor demara lucrările.

Ziua 2 – 4 octombrie 2018

Echipa a fost lărgită de data aceasta și pe Aleea Eliberării au apărut utilaje noi.

Primul pas a fost făcut de doi muncitori care au acoperit fundul șanțului săpat cu o zi înainte cu o folie anti-buruieni. În spatele lor, la 50 metri lucra un excavator care acoperea folia cu nisip și mai apoi cu pietriș vânăt. Operațiunea s-a încheiat în jurul prânzului și nimeni nu ar fi crezut că se mai întâmplă ceva.

După ora 14.30 încă, un alt excavator a blocat capătul Aleii dinspre Vest cu un morman de piatră pe care a început să o întindă pe acolo pe unde fusese șanțul. În paralel, un compresor tasa pietrișul bine de tot.

La puțin timp după ora 16.00 lucrarea era terminată, iar șanțul acoperit. În urma echipei de lucru, pe viitorul trotuar a rămas un strat gros de piatră și pâmânt galben.

Ziua 3 – 5 octombrie 2018

Planurile constructorilor nu sunt făcute întotdeauna așa cum trebuie. Asta ar putea spune oricine se uită cum într-o zi un muncitor face o treabă excelentă și compactează pietrele și a doua zi vine altul cu niște gheare metalice și răscolește aceleași pietre de pe Aleea Eliberării.

La finalul zilei de 5 octombrie, toată munca celor care au lucrat până atunci pare în zadar. Strada este mai răscolită ca înainte și mai greu de traversat.

Ziua 4 – 6 octombrie 2018

După o zi pierdută cu răscolirea pietrelor, compresorul a venit din nou și a reparat treaba colegului său. Aleea Eliberării este acum cu piatra tasată – acolo unde există piatră. Locatarii mărturisesc că se roagă să nu vină încă ploile pentru că totul revine la stadiul de noroi, ca în fiecare toamnă în ultimii 16 ani.

Ziua 5 – 8 octombrie 2018

După o zi de duminică în care, așa cum este normal, nu s-a lucrat, muncitorii au revenit pe teren cu un excavator și un camion. Scopul? A început să fie excavat șanțul de pe partea stângă a drumului.

Da, după ce piatra a fost tasată de 2 ori!

Operațiunea s-a încheiat după ora 15.00.

Ziua 6 – 9 octombrie 2018

Firma care execută lucrările pe Aleea Eliberării și-a trimis echipa să lucreze doar pentru 2 ore în prima zi a săptămânii. Șanțul deja săpat a fost acoperit cu folia anti-buruieni, un strat de nisip și unul de piatră.

Din păcate, lucrarea a fost făcută pe jumătate. Muncitorilor nu le-a ajuns folia până la capătul străzii, iar după ce au adus o altă rolă, au rămas și fără nisip și pietriș.

Riveranii sunt nemulțumiți de calitatea îndoielnică a lucrărilor și de faptul că totul se desfășoară cu atât de mare dificultate.

E nevoie să mai spunem că echipele de muncitori sunt total desincronizate? A fost nevoie ca piatra să fie tasată, răscolită și apoi tasată de două ori, pentru ca abia apoi să fie săpat un șanț pe partea stângă a drumului. Urmează o nouă etapă de tasare și răscolire a pietrișului?

Imaginile surprind zona unde… s-a terminat stratul de nisip. Așa a fost părăsită lucrarea luni după-amiază.

Zilele 7 și 8 (10 și 11 octombrie 2018)

Pe Aleea Eliberării nu au fost efectuate niciun fel de lucrări, cu excepția acoperirii parțiale a șanțului lăsat cu o zi înainte. Singura scuză a muncitorilor ar fi că s-a lucrat intens pe Strada Eliberării (paralelă cu Aleea Eliberării). Acolo a început să fie montată bordura.

Zilele 9, 10, 11  de lucrări (12, 15 și 16 octombrie 2018)

Niciun muncitor nu a apărut pe Aleea Eliberării în aceste 3 zile.

15 octombrie – 15 noiembrie 2018

Am făcut o pauză din acest jurnal pentru simplul motiv că lucrările au fost amânate foarte mult, iar atunci când au reînceput, ele au făcut riveranii să fie nemulțumiți. În ultima săptămână am primit la redacție mai multe mesaje prin care ni se aducea la cunoștință faptul că lucrările făcute pe Aleea Eliberării lasă mult de dorit.

Am făcut o vizită în teren și am constatat că toate mesajele s-au dovedit a fi adevărate:

  1. Aleea Eliberării este impracticabilă din două motive: piatra batatorită de mai bine de o lună a fost răscolită de muncitori, așa că traseul este unul plin de capcane pentru automobiliști.
  2. Bordurile sunt cele care îi nemulțumesc cel mai tare pe riverani. Echipa de muncitori a făcut ca bordurile să se ridice la peste 20 cm deasupra nivelului (și așa foarte înălțat al) străzii. Nimeni nu mai poate să iasă cu mașina din garaj sau din curte. Mai grav este faptul că toți locatarii de pe partea de nord a Aleii Eliberării se văd pradă apelor pluviale. Strada foarte ridicată și viitorul trotuar ridică și mai mult cota, așa că toate curțile și casele riscă să fie inundate.

Cei care locuiesc pe Aleea Eliberării încă de la trasarea ei și de la construcția primelor case spun că această cotă a străzii este cu aproape 50 cm mai ridicată față de cea inițială, ceea ce face ca toate locuințele de pe o parte a străzii să devină inundabile.

O cititoare valureni.ro ne-a declarat că în zonă au fost chemați reprezentanții Primăriei Valu lui Traian. Viceprimărița Iulia Claudia Frățilă nu le-a oferit riveranilor o soluție până acum.

Revenim cu detalii și imagini…

 

3 Comments

  1. Ar fi de mileniul 3 daca dupa asfaltare ai putea sa intri cu masina in curte si capacele de canalizare nu ar fi asfaltate

    • Domnule “reporter” ,nu ați mai venit cu nicio noutate . V-a blocat “cineva” tastatura …

      • @Eugen: Nicidecum, domnule “cititor”. O să venim cu noutăți atunci când este cazul. Cat despre blocat, doar drumarii ne-au blocat masinile afara din garaj, deocamdată.

1 Trackback / Pingback

  1. 10 Știri care Merită Atenție – 14 octombrie | boio.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*